Wednesday, August 1, 2007

Det betyder otur att jämföra händer - vet du inte det?

"Jag bevistade premiären på En lektion i kärlek. Jag vankade olycklig, osalig i Röda Kvarns foajé. Plötsligt hörde jag inifrån salongen den ena skrattsalvan efter den andra. Jag tänkte: Det är inte möjligt! De skrattar. De skrattar åt någonting som jag har gjort."
- Ingmar Bergman

Samma dag som vi förlorade Ingmar Bergman avled även en av Italiens mest erkända filmskapare Michelangelo Antonioni.
Även han var en regissör som ställde många existentiella frågor och gärna med kommunikationssvårigheter, filmer med avsiktigt långsamma tempon.
Han jobbade bland annat för den stora italienska filmproducenten Carlo Ponti, Sophia Lorens make (fram till hans död i januari i år).

Om en dryg vecka så beger jag mig till Tyskland för att gå på M'era Luna-festivalen. Jag åker dit i stort sett enbart för Skinny Puppy och deras speltid visade sig bli 17.30 på Söndagen. Lagom roligt. Men jag får se det från den ljusa sidan. And One, Assemblage 23, Deine Lakaien, I AM X, Covenant och Anne Clark återfinns ju på samma festival. Det kan bara bli trevligt. Dessutom band som Tool, The Jesus and Mary Chain och Dir En Grey får man se. Inte min kopp té, men likväl ett intressant upplägg.

No comments: